Sunday, October 7, 2012

Salam Perjuangan

  Assalamualaikum kepada sahabat yang masih sudi membaca coretan ini,dah lama saya tidak mengemaskini tapak ini diam tak diam sudah setahun,semenjak saya menggunakan medium facebook sebagai peluang melontarkan idea dan luahan perasaan.Sebenarnya banyak yang ingin saya tulis kerana banyak isu semasa yang berputar disekeling kita setiap hari tetapi kadang2 kita ini malas nak memikirkannya kerana banyak orang termasuk saya beranggapan apa faedahnya bukan saya mampu membuat apa2 pun.Tetapi otak ialah satu otot yang perlu dilatih setiap masa kerana jika tidak digunakan akan lemahlah ia.Semalam selepas saya membaca satu petikan hadis Rasulullah "sampaikan dariku walaupun satu ayat" dan juga berkenaan nahi maaruf amar mungkar "cegahlah kemungkaran/maksiat dengan perbuatan,jika tidak mampu dengan lisan dan bagi selemah-lemah iman dengan hati" saya kira ramai yang telah mendengar hadis ini tidak perlulah saya mengupas perkara ini dengan lebih lanjut kerana saya bukannya pakar agama tetapi maksud hadis ini sangat jelas iaitu usaha dakwah ini adalah satu tugas fardhu kifayah yang perlu dilakukan jika tidak masyarakat samada mereka beriman atau tidak akan diturunkan bala petaka oleh Allah SWT sebagai peringatan kepada umat manusia.

No comments:

Post a Comment

mana perginya ahli-ahli politik melayu islam samada dari umno,pas atau pkr?hanya melihat dan berpeluk tubuh sahaja?ini bukan isu poitik ini isu agam.aku pun jahil juga tapi rasanya tak sampai sehingga agama diperkotak katikkan.