Monday, July 20, 2009

Statement seorang Rakyat Bawahan

Ini adalah statement seorang rakyat golongan bawahan yang seharian mencari rezeki yang halal untuk anak dan isteri cukup bulan gaji habis cukup-cukup je.

Sebenarnya aku malas nak bicara pasal politik yang tak berkesudahan lebih baik aku bicara bagaimana nak tambah pendapatan untuk keluarga aku, tapi apakan daya sekarang ini di Malaya ini rakyat sudah tidak menjadi tuan lagi kerajaan yang berkuasa keatas rakyat.

Rakyat Malaya kalau mengikut statistic terkini lebih 52% menyokong pakatan rakyat(undi popular)bagi aku ini juga tidak mencerminkan kebagusan pakatan rakyat tetapi what choise did we have?Sokong BN barang naik!Untung kepada siapa of course kapitalis @ pemodal.Gaji tak naik rakyat tambah tertekan aku tertarik dengan statement didada akhbar sinar pandangan rakyat bawahan rata2 tak setuju dengan kenaikan kerana

1.Gaji tak naik
2.Kos sara hidup semakin tinggi.
3.Kuasa beli massa semakin mengecil.
4.Gaji pemandu tak naik.
5.Kualiti perkhidmatan pengangkutan awam tak selari dengan kenaikan tambang.Bas buruk tak tetap masa dsb.
6.Pemimpin yang ada kuasa tak pernah guna pengangkutan awam kalau guna pun hanya semasa ada press itu pun dah dirancang dulu.

Ada seribu alasan untuk tak naikkan tambang tetapi malas aku nak senaraikan pikirlah sendiri.Kalau namanya pengangkutan awam sepatutnya pro kepada orang awam ini tak pro kepada pemodal.Pemandu bas dan teksi masih macam dulu terkejar trip kerja berbelas jam tokey bas dan teksi juga yang untung.

Selepas ini apa pulak yang naik tambang lori tak naik ke?Gerenti tambang lori naik barang pun mesti naik.CUEPACS mesti nak naik gaji sebab semua naik habis orang yang kerja swasta dan sendiri siapa yang nak perjuangkan ada lebih ramai dari orang CUEPACS.Kalau dulu gaji RM1000 dah okay sekarang gaji RM2000 pun tak cukup silap gaya ngam-ngam je tiap bulan.

Satu Malaysia Rakyat didahulukan prestasi diutamakan nampaknya hanyalah slogan sahaja aku pun boleh buat slogan.Dahulu ada slogan Bersih Cekap Amanah aku tengok tak bersih pun tak amanah pun lebih banyak rasuah ada semakin banyak yang pecah amanah.Kemudian slogan Cemerlang Gemilang Terbilang pun sama aku tengok tak ada pun terbilangnya.

Entahlah semakin aku pikir semakin berbelit senang lebih baik kalu ada peluang aku pindah tempat lain tapi apakan daya tiada arah.Jadi sendiri mahu ingat dan pikirlah.

No comments:

Post a Comment

mana perginya ahli-ahli politik melayu islam samada dari umno,pas atau pkr?hanya melihat dan berpeluk tubuh sahaja?ini bukan isu poitik ini isu agam.aku pun jahil juga tapi rasanya tak sampai sehingga agama diperkotak katikkan.